1942

Jämställdhetspolicy

Bakgrund

Jula BK är en stor förening ute i kransorten Ullervad. Föreningen fyller en viktig roll i samhället och skall vara en förening för alla. Här ska alla medlemmar behandlas lika oavsett kön. Ett viktigt led i denna strävan är vår jämställdhetspolicy.

Syfte

Syftet med vår jämställdhetspolicy är att verka för en jämställd fotbollsmiljö på lika villkor. Där flickor och pojkar, kvinnor och män ska ha samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter och att man ska dela på inflytande och ansvar. Policyn omfattar alla som är en del av föreningen.

Mål

Jula BK ska vara en förening som attraherar både flickor och pojkar, kvinnor och män att delta i vår verksamhet, samt att alla har samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter.

Vi ska sträva efter att:

• Lika möjlighet att spela fotboll i Jula BK oavsett kön.
  • Likvärdiga prioriteringar och fördelning av resurser.
  • Lika fördelning av plan- och träningstider.
  • Rekrytera lika många män som kvinnor till förtroendeposter.
  • Både kvinnors och mäns kunskaper, erfarenheter och värderingar tas tillvara och får påverka klubbens utveckling.

Kunskap och kompetens

Jula BK fokuserar på att utbilda sina ledare och ungdomar. Både kvinnor och män inom föreningen ska få samma möjligheter till kompetenshöjning. Föreningen ska uppmuntra viljan att utbilda sig.

Rekrytering

Vid kommande rekryteringar av styrelseledamöter och övriga förtroendevalda ska jämställdhetsperspektivet beaktas i rekryteringsprocessen. Även vid rekrytering av nya ledare ska jämställdperspektivet beaktas.

SPONSORER